Inget samband mellan pengar till skolan och studiresultat?
Samband mellan pengar till skolorna och studiereslutaten finns visst. Låt mig förklara.
1. Integrationsproblem är den främsta orsaken till att vissa skolor/kommuner hamnar i botten. I kommuner där bara välanpassade elever från familjer med studiekultur bor så är naturligtvis resultaten bättre.
2. Hur förklaras då att glesbygdskommuner i norrland som knappt har några invandrare också kan hamna i botten? Jo, precis som i fallet med det förhållandevis höga antalet socialbidragstagare/sjukpensionärer i glesbygden så gäller samma förklaring som för bristen på studievana familjer. De resursstarka akademikerna som har lätt att få jobb flyttar till storstäderna med sina familjer medan sjuka och lågutbildade blir kvar. En kommun kan satsa miljonbelopp på att utbilda en ung akademiker utan att få något tillbaka i skatt då denne flyttar till storstaden. Därför är det lätt för den som inte ser hela bilden att få uppfattningen att det bara bor arbetsskygga, skoltrötta människor i glesbygden. Resurser till välfärden är det som behövs för att förändra situationen.
Med andra ord: Det finns visst gemensamma faktorer som är avgörande för hur en kommuns skolresultat ser ut. Det gäller bara att gräva lite djupare än att svälja förklaringen som journalisterna på DN paketerat. Om skolresultaten inte alls har med ekonomiska medel att göra så borde vi med det resonemanget kunna skära ned skolornas budget helt och hållet med bibehållna studieresultat hos eleverna.
Att mer pengar till skolan i en kommun där studievana/integration från början inte är ett problem har såklart inte så stor betydelse. Däremot gör det mycket stor skillnad i en fattig invandrartät kommun på lång sikt. Som jag sa tidigare så är integrationsproblem och utflyttning av "bra" akademikermaterial från glesbygden problem som kräver långsiktiga samhälleliga investeringar, något som dagens internationella utbildningskoncerner (friskolorna) struntar blankt i.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Tar kommentaren här istället för på Magnus Anderssons blogg. Väl skrivet och det är ju självklart kul att få medhåll ; )
Titta gärna in på min blogg som uppdaterar sig så där någon gång iveckan när jag blir lite upprörd, bla. över medias något konstiga vinklingar och totala okunskap vad gäller kausala samband. Men ibland mer privata saker som lätt gubbgriniga ting ex. mobilhyfs, eller annat trams. Oftast dock mer tunga ting som bankkriser, friskolor, och politik rent allmänt.
Välkommen att kommentera o tack igen!
Det bloggas lite dåligt tycker jag =) /Sofia
Skicka en kommentar