http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3262019.ab
Till att börja med tycker jag att det är på sin plats att förtydliga en sak som gammelmedia på sitt eget sensationslystna sätt har missat att informera allmänheten om: folket på The Pirate Bay (hädanefter TPB) har INTE publicerat några bilder på de mördade barnen. En av ANVÄNDARNA av TPBs nedladdningssida har gjort publiceringen efter att först ha begärt ut uppgifterna från domstolen. Nu till själva debatten om TPBs ansvar att censurera innehållet på sin websida eller inte.
TBP ska enligt min uppfattning inte ta bort någon som helst information från sin websida så länge den inte strider mot de lagar vi alla måste följa. Den här publiceringen gör inte det. De ska definitivt inte ta bort material bara för att det väcker anstöt och avsky hos större delen av befolkningen (och säkerligen hos vissa av TBPs medarbetare). Vår yttrandefrihet finns till just för att åsikter som ligger utanför normen inte ska förtryckas av samhället.
Problemet är nu att alla Svenssons ute i stugorna går i taket över publiceringen och då passar vår justitieminister på att plocka gratispoäng genom att säga att hon överväger att inskränka offentlighetsprincipen. Stollen som valde att publicera förunderökningen på nätet kanske inte ens reflekterade över att det skulle väcka så starka känslor hos både barnens anhöriga och resten av svenska folket. Det är beklagligt att den personen inte tog sitt ansvar och censurerade innehållet innan han publicerade det på Internet. Offentlighetsprincipen - att all information som inte måste vara hemlig ska vara helt offentlig - är en av grundpelarna som Sveriges yttrandefrihet vilar på och är inte förhandlingsbar.
Frihet medför ansvar. TPB kan dock inte bli hela världens moraliska väktare utan övervägandet vad som bör publiceras eller inte måste göras av folket självt (i det här fallet användarna av fildelningssidan).
Det bästa TPB och media kan göra nu är att stå upp för yttrandefriheten och offentlighetsprincipen men samtidigt ta avstånd från de enskilda som inte tar sitt ansvar att inte kränka sörjande anhöriga.
lördag 6 september 2008
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)